De VVD heeft harde kritiek op de plannen van partijgenoot en staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën voor de fiscale bijtelling van leaseauto’s.
Volgens de liberalen in de Kamer gaan de voorstellen van Wiebes veel te ver, wordt de elektrische auto te veel bevoordeeld, de leaserijder benadeeld en daarmee de “hardwerkende Nederlander gepakt”.
Een woordvoerster van de fractie zegt dat maandag naar aanleiding van berichtgeving in De Telegraaf. Wiebes wil de uitstootnormen voor de fiscale bijtelling van leaseauto’s per 2016 aanscherpen om de belastinginkomsten op peil te houden.
Het plan wordt door de liberalen als “heel erg links” gezien. Ze willen de komende twee weken komen tot een aanzienlijke aanpassing. ,,Dit is geen goed plan zoals het er nu ligt, dit kan niet”, zei VVD-Kamerlid Helma Neppérus maandag bij BNR.
PvdA twijfelt ook over plan leasebijtelling
De PvdA is er ook niet van overtuigd dat het plan van staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën voor de bijtelling van leaseauto’s “het meest ideale is”.
PvdA-Kamerlid Ed Groot zei maandag in het debat over Wiebes' Belastingplan voor volgend jaar dat hij openstaat voor alternatieven. Die moeten wel voldoen aan drie voorwaarden: de milieudoelen uit het energie-akkoord over zeer energiezuinige auto's moeten gewoon gehaald worden, de belastinginkomsten moeten ,,voorspelbaar en robuust'' zijn en de automobilist moet een betaalbaar alternatief hebben.
Groot zei dat hij de voorstellen afwacht die de VVD aankondigde om de bijtellingsplannen voor leaseauto's aan te passen. Hij noemde het bespreekbaar om de stapeling van subsidies voor sommige elektrische auto's aan te pakken. ,,Maar wil je de milieudoelen halen en toe naar 200.000 zeer energiezuinige auto's, dan moet je elektrisch en semi-elektrisch rijden blijven stimuleren'', aldus Groot.
Hij sprak tegen dat de auto door het kabinet gebruikt wordt als ,,nationale melkkoe''. De belastinginkomsten uit auto's zijn juist de laatste jaren enorm gedaald, met ruim 6 miljard euro sinds 2008. Was dat niet gebeurd, dan waren er 200.000 auto's minder verkocht in Nederland, aldus Groot. De autobranche heeft geen reden te klagen, voegde hij er aan toe.
Bijtelling 4 procent verdwijnt
Wiebes wil met ingang van 2016 de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor (semi-)elektrische auto's afschaffen. Ook verdwijnt de bijtellingscategorie van 4 procent.
Volledig elektrische auto's komen in 2016 in de bijtellingscategorie van 7 procent. Semi-elektrische/hybride leaseauto's (uitstoot van maximaal 50 gram) komen in dat jaar in de 14 procentcategorie te vallen.
Wiebes wil belastinginkomsten op peil houden
De bijtelling is het geld dat zakelijke rijders aan de overheid moeten betalen als ze de auto ook privé gebruiken. Het bijtellingspercentage wordt berekend over de nieuwprijs van de auto en moet bij het inkomen worden opgeteld om de inkomstenbelasting vast te stellen.
De Tweede Kamer debatteert maandag voor het eerst met Wiebes over diens Belastingplan.
Volgens staatssecretaris Wiebes van Financiën moeten de CO2-normen aangescherpt worden om de belastinginkomsten op peil te houden. De wijzigingen in de autobelastingen voor 2016 zijn volgens de staatssecretaris budgetneutraal.
Autodealers somber over verkopen
Autoverkopen zijn de afgelopen jaren sterk beïnvloed door de fiscale prikkels voor leaserijders. Voor 2015 rekenen dealers op een relatief zwak jaar.
De verkoop van nieuwe personenauto's blijft volgend jaar steken op ongeveer 390.000 exemplaren, verwacht Aumacon. Daarmee gaan autodealers ,,wederom een uiterst matig jaar tegemoet'' , aldus het kenniscentrum voor de autobranche.
Als de prognose uitkomt, blijft het jaaraantal aan nieuwe personenauto's voor de 4e keer sinds 1970 onder de grens van 400.000. Dat is inclusief dit jaar, waarin naar verwachting de autoverkoop niet meer dan 380.000 nieuwe exemplaren zal bedragen.
Ter vergelijking: de afgelopen 10 jaar werd een jaargemiddelde van 478.000 gerealiseerd. In de jaren daarvoor lagen de aantallen nog hoger, met een absoluut record van ruim 610.000 stuks in 1999.
Volgens Aumacon-directeur Clem Dickmann kunnen de dealers dergelijk hoge aantallen voor de toekomst wel vergeten. ,,De rol die de auto speelt in onze mobiliteitsbehoefte is op z’n retour. Door de voortschrijdende bevolkingsconcentratie in de Randstad worden de af te leggen afstanden steeds korter, waardoor ook andere vormen van vervoer aan terrein winnen'', zegt hij in een toelichting.
Hij wijst er ook op dat auto's steeds beter van kwaliteit worden en minder onderhoudsgevoelig waardoor vervanging minder dringend wordt.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl